Metody výběru zboží

Internetový obchod RedShop umožňuje nabízet zboží zákazníkům dvěma odlišnými metodami: přímým prodejem nebo výběrem zboží na základě znalostní databáze. Obě metody mohou existovat samostatně nebo mohou být vzájemně kombinovány dle vašich konkrétních potřeb.


Výběr zboží prostřednictvím znalostní databáze
Tato metoda prodeje je použitelná všude tam, kde prodávané zboží není určeno k bezprostřednímu použití (spotřebě), ale je součástí nějakého dalšího celku. Pokud lze každému takovému výrobku přiřadit odpovídající celek, vzniká unikátní vazba, kterou lze velice dobře použít při výběru zboží.

Problematiku vazeb vysvětlíme nejlépe na příkladu:

Prodáváte barvy. Podle použití se barvy dělí na barvy na kov a barvy dřevo. Barva na kov může být acetonová, syntetická nebo vodou ředitelná, barva na dřevo může být syntetická, fermežová nebo vodou ředitelná. Každá z barev má 3 barevné odstíny - černý, bílý, modrý. Zákazník využívající při výběru barev vaši znalostní databázi je veden systémem po logických krocích takto:

1. Jaký podklad budu natírat: kovový nebo dřevěný ? Vybere např. kovový.

2. Jaký druh barvy si vyberete: acetonovou, syntetickou nebo vodou ředitelnou ? (pozn. systém nenabídne fermežovou, protože ta není určena pro nátěry kovu)
Vybere např. acetonovou.

3. Jaký odstín si přejete: bílý, černý, modrý ? Vybere např. modrý.

Následně systém vybere zákazníkovi všechny acetonové barvy na kov modrého odstínu, které jsou ve vaší databázi výrobků. Pak stačí požadované zboží vložit do košíku, vyplnit objednávku a požadavek odeslat.

V našem ukázkovém příkladu jsme problematiku nátěrových hmot hodně zjednodušili. V reále může být struktura dotazu samozřejmě složitější, což umožňuje směrovat zákazníka, který se příliš neorientuje v nabízeném sortimentu, k co nejrychlejšímu a správnému výběru a následné objednávce.

Obdobně je znalostní databáze vhodná všude tam, kde je nabízený sortiment zboží příliš široký a zákazník by mohl mít problém procházet nabídku jako celek. Takto pojatá znalostní databáze nahrazuje zkušeného prodavače a do jisté míry ho i předčí. Na druhé straně vybudování takové znalostní databáze není jednoduchá záležitost a vyžaduje od vás dobrou znalost prodávaného zboží.


Výběr zboží podle kategorií
Tato metoda je v současné době nejrozšířenější, neboť vychází z klasických ceníků, které má každý prodejce k dispozici. Zboží je rozděleno do kategorií podle výrobce, typu a dalších kritérií. Výběr zboží pak probíhá procházením nabídky podle kategorie a vyhledáváním požadovaného zboží.

Po vyhledání stačí kliknutím vložit požadované zboží do košíku, vyplnit objednávku a požadavek odeslat.

Metodu přímého prodeje lze použít všude tam, kde se předpokládá zákazníkova znalost sortimentu a šíře nabídky umožňuje jednoduchou orientaci.




Copyright © 2001 ABC Systems, s.r.o., http://www.abcsys.cz
Powered by RedSys